Elke koper heeft het recht om, zonder opgaaf van redenen, maar zelf de verzendkosten te dragen, de goederen te weigeren binnen 14 dagen na de leveringsdatum. Het recht van de consument om een afstandsovereenkomst en een overeenkomst die buiten de bedrijfsruimte is gesloten, te herroepen, geldt niet voor de volgende overeenkomsten (artikel 6.22810 van het Burgerlijk Wetboek van de Republiek Litouwen):
-
Dienstovereenkomsten waarbij de diensten volledig aan de consument worden geleverd, op voorwaarde dat de consument zijn uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven en is geïnformeerd voordat de uitvoering begint, dat hij na voltooiing van de dienst door de ondernemer zijn recht op herroeping van de overeenkomst zal verliezen;
-
Overeenkomsten voor goederen die op basis van de specifieke instructies van de consument zijn vervaardigd, die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt volgens de persoonlijke keuze of instructies van de consument, of goederen die duidelijk op maat zijn gemaakt voor de individuele behoeften van de consument;
-
Overeenkomsten met betrekking tot kwetsbare goederen of goederen met een korte houdbaarheid;
-
Overeenkomsten voor goederen in verpakkingen die na levering zijn geopend en die om gezondheids- of hygiënische redenen niet geschikt zijn voor retournering;
-
Overeenkomsten voor de levering van goederen die vanwege hun aard onlosmakelijk verbonden zijn met andere goederen na levering;
-
Overeenkomsten die zijn gesloten nadat de consument een uitdrukkelijk verzoek heeft gedaan aan de ondernemer om dringende reparaties of onderhoud uit te voeren. Indien de ondernemer in dit geval meer diensten verleent dan de consument uitdrukkelijk heeft gevraagd, of meer goederen verkoopt dan noodzakelijk is voor de reparatie of het onderhoud, heeft de consument het recht om de overeenkomst met betrekking tot deze extra diensten of goederen te herroepen;
-
Overeenkomsten die op openbare veilingen zijn gesloten;
-
Overeenkomsten met betrekking tot accommodatie, goederenvervoer, autoverhuur, cateringdiensten of vrijetijdsactiviteiten, wanneer de overeenkomst een specifieke datum of periode voor de levering van de diensten aangeeft;
-
Overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud, indien de uitvoering van de dienst begint met de uitdrukkelijke toestemming van de consument vóór het einde van de herroepingstermijn en nadat de consument is geïnformeerd over het verlies van het recht om de overeenkomst te herroepen;
-
Voor rechtspersonen.
De termijn voor het herroepen van sommige van de bovengenoemde overeenkomsten vervalt na 14 (veertien) dagen:
-
Bij het aangaan van een dienstovereenkomst – vanaf de datum van het aangaan van de overeenkomst;
-
Bij het aangaan van een verkoopovereenkomst – vanaf de dag dat u of een derde partij die u hebt opgegeven, met uitzondering van de vervoerder, de bestelde goederen in ontvangst neemt, of:
-
Als u meer dan één product hebt besteld in één bestelling en de producten afzonderlijk worden geleverd – vanaf de dag dat u of een andere persoon dan de vervoerder het laatste product ontvangt;
-
Als de goederen in verschillende zendingen of delen worden geleverd – vanaf de dag dat u of een door u aangewezen andere persoon dan de vervoerder het laatste deel of de laatste zending ontvangt.
Als u besluit de producten te weigeren, moet u een correct ingevuld weigeringformulier voor het productvoorbeeld indienen of een duidelijke verklaring (e-mail, fax) sturen waarin u uw beslissing om het product te weigeren aangeeft.
De koper is verantwoordelijk voor alle kosten en risico's met betrekking tot het retourneren van het product binnen 14 (veertien) dagen.
Binnen 14 dagen na de kennisgeving van de herroeping van de overeenkomst en de retournering van het product naar ons, zullen wij het volledige bedrag dat u heeft betaald via bankoverschrijving terugbetalen naar het door u opgegeven rekeningnummer, exclusief de verzendkosten die u heeft betaald bij de aankoop van het product.
Goederen die binnen 14 dagen worden geretourneerd, moeten in goede staat verkeren:
-
De geretourneerde goederen moeten in de originele, nette verpakking zitten, net zoals u ze van de verkoper heeft ontvangen;
-
Het object mag niet beschadigd zijn door de koper;
-
De goederen mogen hun commerciële uitstraling niet verliezen (schoon, met intacte etiketten, zonder beschadigde beschermfolie en andere toevoegingen die typisch zijn voor de originele verpakking);
-
Het geretourneerde product moet in dezelfde staat verkeren als het aan de koper werd geleverd;
-
Bij de retourzending van goederen moeten het aankoopbewijs en het garantiebewijs (indien verstrekt) worden getoond;
-
Bij de retourzending van goederen mogen ze niet eens een keer gebruikt zijn;
-
Het geretourneerde product moet veilig verpakt zijn; het wordt aanbevolen om het in dezelfde verpakking te verpakken waarin u het van de verkoper heeft ontvangen;
-
Bij de retourzending van goederen is de koper verantwoordelijk voor de effectieve en veilige levering aan de verkoper. BELANGRIJK: Koeriersdiensten zoals Bus Parcel Service en Lithuanian Post leveren geen pakketten aan de uiteindelijke ontvanger, dus de goederen moeten worden geretourneerd via een koeriersbedrijf of persoonlijk worden afgeleverd.
We willen de volgende zaken onder uw aandacht brengen:
-
Wij zullen geen verdere kosten vergoeden die ontstaan omdat u uitdrukkelijk een andere leveringsmethode hebt gekozen dan de goedkoopste standaardleveringsmethode die wij aanbieden;
-
U bent verantwoordelijk voor het verminderen van de waarde van het artikel door andere handelingen dan die welke nodig zijn om de aard, kenmerken en werking van het artikel vast te stellen.
-
De verkoper is niet verplicht in te stemmen met een verzoek van de consument om goederen die in een fysieke winkel zijn gekocht, te ruilen of terug te geven, volgens § 17 van het detailhandelsreglement.